Verzet Smakt-Holthees tegen vliegveld De Peel

Dorpsraad Smakt-Holthees maakt bezwaar bij het ministerie van Defensie tegen de heropening van vliegveld De Peel in Vredepeel. De twee dorpen liggen in de aanvliegroute van de landingsbaan. Ze vrezen niet alleen voor geluidsoverlast maar ook voor de impact van het militaire vliegverkeer op de leefbaarheid in de dorpen. Dat bleek tijdens de ingelaste dorpsraadvergadering van maandag 12 augustus in ’t Pelgrimshuis in Smakt.

De dorpsraadleden raakten pas vorige maand doordrongen van de gevolgen van de heropening van de vliegbasis. Niemand van de dorpsraad was aanwezig bij de informatieavond van het ministerie van Defensie op 26 juni in Hotel Asteria in Venray. “Onze eerste vergadering na de vakantie is pas in september”, opende voorzitter Peter Coppus de bijeenkomst waarbij ook dorpsraadleden uit Overloon, twee raadsleden van de gemeente Boxmeer en D66-raadslid Theo Zegers uit Merselo aanwezig waren.

“Omdat op woensdag 21 augustus de bezwaartermijn sluit, willen we nu al bij elkaar komen. Er komt heel wat op ons af”, vertelde Coppus die samen met het Venrayse dorpsradenoverleg en de Brabantse dorpsraden van Overloon, Westerbeek, Vierlingsbeek en Maashees wil optrekken om een front te vormen. Secretaris Sjaak Koopmans pleitte ervoor dat iedere dorpsraad nu alvast een zienswijze indient. “Want hoe meer bezwaren, hoe meer draagvlak. Het lijkt een tactische zet van Defensie dat de bezwaartermijn midden in de vakantieperiode valt”, zei hij. Dorpsraadlid Hans Schröder haalde de website Stopvliegbasisdepeel.nl uit Merselo aan. “Op die site staat als voorbeeld een zienswijze. Die zit goed in elkaar en die kan iedereen zo overnemen en indienen.”

Dorpsraadleden van Overloon uitten hun twijfels of de zienswijze van een dorpsraad wel rechtsgeldig is. “Laat je niet monddood maken”, adviseerde Theo Zegers. “Ik zou altijd een zienswijze indienen. Intrekken kan altijd nog, maar later indienen kan niet meer.” Een dorpsbewoner uitte zijn zorgen over de uitstoot van stikstof. “Dat gaat een veel grotere rol spelen. Dat besef begint nu door te dringen.” Een bewoonster van Smakt haalde voorbeelden aan van F-35’s die zijn neergestort tijdens trainingsvluchten. “De piloten in opleiding zijn nog niet zo bekend met het vliegtuig dat wel 700 mijl per uur haalt. We hebben hier een school, een concentratie van kinderen.” Iemand anders wees op de gevolgen voor de veehouders. Afgelopen weekeinde waren koeien gevlucht vanwege geluidsoverlast, ze liepen over de spoorlijn bij Holthees. “Koeien en paarden kunnen niet tegen het lawaai. De eigenaren zitten met de schade als hun beesten door de wei-afrastering breken”, zei Peter Coppus die de mogelijke komst van grote zonneparken in Smakt aanhaalde. “Wat zijn de gevolgen van de weerkaatsing van het geluid”, vroeg hij zich af. “We dienen een zienswijze in, want we gaan zeker hinder ervaren.”