Werkgroep wil eerlijke meting bij proefvluchten F-35

Als op vliegveld De Peel in Vredepeel half oktober proefvluchten met F-35’s worden gehouden, moeten er onafhankelijke en eerlijke geluidsmetingen komen. Dat stelt werkgroep Stop vliegbasis De Peel die wil voorkomen dat alleen het ministerie van Defensie met eigen apparatuur de metingen verricht.

“Het is van groot belang dat de gemeenten Venray en Gemert Bakel deskundigheid inhuren en ook zelf gaan meten. Pas dan is er straks sprake van een onafhankelijke geluidrapportage”, meldt Boudewijn Sterk van de werkgroep. Hij meent dat de uitslag nu al bekend is als alleen Defensie dit zou doen. Hij baseert zich op ervaringen in Leeuwarden. Daar werd door Defensie een toename van 3 decibel vastgesteld, een verdubbeling van het geluid. “In de praktijk bleek de toename fors hoger te liggen, wel 20 decibel of meer.”

Afwijkingen
Werkgroep Stop vliegbasis De Peel waarschuwt voor nog meer afwijkingen bij de proefvluchten. Omdat de oude landingsbaan op De Peel nog niet kan worden gebruikt, zullen de jachtvliegtuigen niet kunnen landen en opstijgen. Het alleen aanvliegen en doorstarten, is volgens de werkgroep niet vergelijkbaar met het daadwerkelijk landen en opstijgen dat meer vermogen en lawaai veroorzaakt. Ook het rondcirkelen in de lucht voordat geland kan worden, is een aandachtspunt. “Het is de vraag hoe je dat met proefvluchten reëel kunt nabootsen.” De werkgroep weet dat vliegtuigen in Volkel en Leeuwarden vaker in de lucht rondcirkelen, omdat ze op elkaar moeten wachten voordat ze kunnen landen.

Overlastklachten
Werkgroep Stop vliegbasis De Peel vraagt aan de gemeente zich goed voor te bereiden op de proefvluchten en zich niet alleen te laten leiden door Defensie. Ook wil de werkgroep dat klachten opgepakt worden en ziet hierin ook een taak voor de gemeente, want overlastklachten worden vaak niet gemeld omdat bewoners het zinloos vinden. “Defensie doet er toch niks mee of men weet niet hoe en waar je klachten kunt melden.”